|
Oddychanie organizmów - utrwalenie wiadomości
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4767 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
jokula
Lekcja powtórzeniowa dla klasy I gimnazjum. Jej zadaniem jest usystematyzowanie wiadomości o procesie oddychania organizmów żywych, utrwalenie pojęć z tego zakresu tematycznego oraz uwypuklenie różnic między wymianą gazową a procesem oddychania komórkowego.
POWTÓRZENIE I UTRWALENIE WIADOMOŚCI O ODDYCHANIU.
Imię i nazwisko ....................................................... Klasa ...............................
Oddychanie jest jedną z najważniejszych funkcji życiowych organizmu. Jest to proces w którym organizm z dostarczonych do komórki tlenu i substancji organicznych produkuje energię niezbędną do przeprowadzania wszystkich czynności życiowych, Pobranie tlenu ze środowiska i dostarczenie go do komórek a potem odprowadzenie dwutlenku węgla i pary wodnej na zewnątrz organizmu to proces wymiany gazowej
1. W jaki sposób zachodzi wymiana gazowa u roślin ? a. u roślin jednokomórkowych i całkowicie zanurzonych w wodzie :
b. u roślin lądowych :
c. narysuj aparat szparkowy.
d. gdzie posiada aparaty szparkowe rzęsa wodna i dlaczego?
2. W jaki sposób zachodzi wymiana gazowa u zwierząt? a. w jaki sposób przeprowadza wymianę gazową : - pantofelek ............................................................. - stułbia płowa .......................................................... - tasiemiec uzbrojony ................................................. - glista ludzka ............................................................. - dżdżownica ............................................................ .
3. Zwierzęta żyjące w wodzie wymianę gazową przeprowadzają za pomocą skrzel. Podaj przykłady zwierząt , które posiadają skrzela ....................................................................... ................................................................................ .................................................................. . W jaki sposób zachodzi wymiana gazowa w skrzelach ? ..................................................... ................................................................................ .................................................................. ................................................................................ .................................................................. ................................................................................ ................................................................... .
4. Jakie organizmy oddychają całą powierzchnią ciała ?
5. Wpisz jakie narządy wymiany gazowej posiadają : a. bielinek kapustnik i pszczoła miodna .................................................................... b. pająk krzyżak i kleszcz ................................................................................ .......... c. rak stawowy i szczeżuja ................................................................................ ........ d. rekin i kijanka ................................................................................ ......................... e. salamandra plamista i żółw błotny ........................................................................ .
6. Czym się różni wymiana gazowa za pomocą tchawek i płucotchawek? Jakie zwierzęta w ten sposób oddychają ?
7. Dlaczego u płazów zachodzi konieczność dodatkowej wymiany gazowej przez skórę ?
8. Na czym polega system podwójnego oddychania u ptaków ?
9. Uzupełnij schemat budowy układu oddechowego u ssaków. Nozdrza .................................................. .................................................. ................................................... .................................................. .................................................. pęcherzyki płucne
Jakie mięśnie biorą udział w procesie oddychania? ................................................................................ ................................................................
10. Jaką funkcję spełnia krew w procesie oddychania? ............................................................ ................................................................................ .................................................................... ......................................................................... ........................................................................... .
11. Jaką funkcję w procesie wymiany gazowej spełnia u zwierząt krew ?
4. Jaka jest istota procesu oddychania komórkowego? a. gdzie zachodzi ? ............................................................................... ........................ b. wymień substraty tej reakcji ................................................................................ ...... c. wymień produkty tej reakcji ............................................................................... ....... d. zapisz przebieg reakcji oddychania komórkowego ............................................................................... ............................................................ e. na co zużywana jest energia powstająca w procesie oddychania ?......................................... ............................................................................... ......................................................................... opracowała Jolanta Kula |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|